Thea & Jag

Hundar, mat, sambo och student. Detta är delar ur min vardag och allt vad den kan innehålla.

Snart tillbaka till verkligheten.

Kategori: Allmänt

4 veckors jobb i södra Sverige (hemma) är avklarade. Även semestern på Gotland är över. Sen i måndags är vi alla tillbaka i mellersta Sverige igen (allt över Stockholm är egentligen Norrland).
Jobbet har flytit på bra på min kära holme, trots att jag jobbat med mamma och lillebror varje dag och lite kosing har rullat in (och ut igen).
Husse kom ner när hans semester började, och jag hade en arbetsvecka kvar. Skönt för Thea som annars var själv mellan 10-15 varje dag.

Tisdag den 14e juli bokade vi in vår semester, jag fick min vilja igenom och vi åkte till sköna Gotland!
Självklart följde Thea med! Färjan gick smidigt med film och en sovande helt tyst Thea.
Första dagen spenderades i Visby för att sedan tälta vid en av Gotlands insjöar (träsk på gotländska), helt okej men jag är inget big fan av att tälta, detta kan vi tacka armén för.

På morgonen blev vi väckta av en ölänning som skulle sjösätta sin kanot, en väldigt trevlig prick må jag säga.
Efter lite fiskspaning i sjön (förövrigt de största fiskar jag sett så nära land) så åkte vi till Mix Ranch, ett ställe där dom bland annat hade pool, lekplats, minigolf, frisbeegolf och fotbollsgolf. Aktiviteterna blev frisbeegolf i skogen och en runda minigolf. Jag förlorade bägge två samt sköt iväg min frisbee till den grad att den inte gick att hitta. Självklart fick hund medfölja så Thea traskade glatt med.
Därefter körde vi runt lite och åt lunch samt fika och diverse naturreservat. Av en slump hamnade vi i Bläse där det ligger ett kalkindustrimuseum och hann precis med när deras lilla museitåg skulle avgå till ett jättestort kalkbrott. Vilken utsikt! Så vackert!

Senare rullade vi mot vårt bokade vandrarhem i Fårösund. Vandrarhemmet var helt ok för den prisklassen och ett stort plus att det var hundvänligt, utan extra kostnad. På kvällen blev det restaurang och en långpromenad.

Morgonen efter hade vi bokat cyklar för att ta oss runt Fårö. Frukosten var verkligen super och vi var taggade. Kom på färjan vid halv tio tiden. Vi ville se raukarna och ja vi visste ju att det inte direkt var gångavstånd dit. Men fy tusan var långt det var! Thea satt i cyklekorgen och njöt av vinden i luggen, emmelanåt fick hon ligga invirad i filten.
4mil (!!??) senare hade vi upplevt en del av Fårö, bland annat alla raukar och naturreservat, jättevackert!
Väl tillbaka så däckade vi i sängen i dryga 2h och kunde knappt röra oss. Fy fan vad ont vi hade, helt sjukt.

På kvällen blev det restaurang och musikkväll på en krog, krogen var knöfull och det kändes ju dumt att vi 2 tog upp 4platser. Så vi bjöd in ett äldre par från Norge att sitta med oss och vi pratade i några timmar och hade riktigt trevligt!

Morgonen efter begav vi oss söder ut längs den östra kusten och körde mot Lojsta hed där det finns "vilda" gotlandsruss, jag vill kalla dom ferala då det är djur som har en ägare men som klarar sig mer eller mindre själva ute året runt.

Vi kom fram till hägnet, som är över 600hektar stort och trodde aldrig att vi skulle hitta dom. Men husse hade studerat kartan och hittat en väg som gick rakt in i hägnet. Väl där stötte vi på en familj som hade sett russen och pekade oss i rätt rikting. Efter dryga 1km i skogen så hör vi något. Ett sto kommer fram med ett föl, vi följer efter och där var dom. Ett 20tal ston med föl. Vilken upplevelse, helt overkligt!

På kvällen var tanken att vi skulle tältat, men vädret på morgonen var så tråkigt så jag bokade in oss på ett hotell. Hotellet låg ca 2,5mil från Visby, mitt ute i skogen låg det röda hotellet med hästar och höns på gården. Rummet var superfint och jättemysigt.
Hotellet skulle denna kväll ha en grillkväll med karibiskt tema som vi gick på. Maten var helt fantastisk god!
Vi pratade med en äldre herre som även han reste runt med sin hund och hade väldigt trevligt. Senare fick vi sällskap av ett par som bodde i bygden och hade sällskap av dom tills det nästan blivit mörkt. Helt enkelt en väldigt trevlig kväll.

På lördagen skulle vi åka hem men hade först ett par timmar i Visby, vi strosade runt och gick i affärer, åt supergod lunch, jag åt rökta räkor och sambon åt lamm, även Thea fick lunch av personalen på restaurangen, lite rökt lufttorkat lamm, det var gott sa hon!

Sedan bar det av hemåt igen.

Söndagen var lillebrors födelsedag som firades med nästan hela familjen.
Fredag ville husse åka hem, vilket gick att lösa då min mamma och pappa ändå skulle åka upp till Stockholm på söndagen så jag kunde åka med dom.
Lördagen jobbade jag, mamma o lillebror på dubbelbröllop för ett par känningar på ön. Väldigt lyckat och fint, god mat (som mamma gjort såklart) och trevlig miljö.